24 فوریه, 2020

انواع لوستر و راهنمای انتخاب لوستر

اگر در فکر اضافه کردن یک چراغ روشنایی به حال یا پذیرایی خانه خود به منظور زینت بخشیدن به آن هستید، لوسترها انتخاب کلاسیکی هستند که تاثیر ویژه ای در جلوه بخشیدن به دکوراسیون داخلی منزل شما دارند. صرفنظر از استایل و جنس لوسترهای موجود در بازار، عواملی از قبیل سایز و میزان نور خروجی از لوستر در انتخاب شما تاثیر می گذارد. به منظور کمک به محدود کردن دایره انتخاب شما، در ادامه به معرفی انواع لوستر و معیارهای انتخاب آن پرداخته شده است.

در هنگام خرید لوستر باید دنبال چه معیارهایی باشیم؟

به غیر از استایل، سه فاکتور اصلی در انتخاب یک لوستر خوب اهمیت دارد. این معیارها عبارتند از سایز، میزان درخشش نور و کنترل میزان نور.
در کنار لوستر می توان از دیوارکوب یا آباژور هماهنگ با لوستر، جهت تنظیم نور یا ایجاد نور متمرکز در یک نقطه از اتاق نشیمن یا اتاق کار بهره برد.
نخستین نکته در انتخاب یک لوستر مناسب با دکوراسیون داخلی و فضای خانه شما، توجه به ابعاد آن لوستر است. داشتن لوستری بیش از حد بزرگ و یا خیلی کوچک می تواند تاثیر منفی در فضای خانه شما داشته باشد. با انجام محاسبات ساده زیر می توانید لوستر خود را به نقطه کانونی یک اتاق تبدیل کنید.

– طول و عرض اتاق را اندازه بگیرید
– این دو عدد را در واحد فوت با هم جمع کنید
– جمع این دو عدد در واحد فوت برابر با قطر لوستر در واحد اینچ است.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که نور خروجی لوستر خیره کننده نباشد. اگر لوستر دور لامپ را احاطه کرده باشد نور آن کنترل شده است . اما در غیر این صورت باید از یک کلید کنترل کننده شدت نور، برای لوستر خود استفاده کنید. هیچ چیز بدتر از نشستن در فضای نشیمن یا دور میز ناهارخوری و درخشش یک نور خیره کننده در صورت شما نخواهد بود.

ابعاد لوستر در اتاق ناهار خوری

برای خرید لوستری که بالای میز ناهار خوری قرار گیرد باید ارتفاع و قطر لوستر را در نظر بگیرید. پیشنهاد ما انتخاب قطر لوستر به اندازه نصف تا دو سوم عرض میز ناهار خوری است. قطر متداول لوستر بالای میز ناهارخوری حدود 26 تا 30 اینچ است یعنی لوستر دارای 4 تا 6 لامپ است.

ارتفاع سقف و ارتفاع لوستر از مواردی هستند که پیش از خرید لوستر باید به آنها توجه کرد. پایین ترین نقطه لوستر باید حدود 30 الی 36 اینچ تا سطح میز فاصله داشته باشد.

به خاطر داشته باشید لوستر به عنوان یک روشنایی تزیینی در خانه عمل می کند و نمی توان از آن انتظار ایجاد نوری معادل یک لامپ فاقد پوشش را داشت. با این حال برای ایجاد نور مورد نیاز در قسمت های مختلف خانه از انواع مختلف لوستر استفاده می شود. به عنوان نمونه لوستری که در اتاق خواب به کار می رود دارای روشنایی کمتری نسبت به لوستر اتاق کار است. در اتاق خواب می توان از لوسترهایی که دارای پوشش بر روی حباب لامپ هستند استفاده کرد. اما این نوع لوستر به دلیل کم کردن از شدت نور لامپ برای اتاق کار مناسب نیست.

تجهیز کردن لوستر به لامپ LED

یکی از مهم ترین ملاک های انتخاب نوع و اندازه لوستر، میزان نوری است که به وسیله آن تولید می شود. در این مورد نباید نقش نوع لامپ به کار رفته در لوستر را نادیده گرفت. لامپ های LED و CMF یا به اصطلاح کم مصرف در اندازه ها و اشکال مختلف جهت نصب بر روی لوستر در بازار موجود می باشند. در ادامه به معرفی مزایا و معایب این دو نوع لامپ می پردازیم:

اولین و مهم‌ترین مزیت لامپ های LED، طول عمر این نوع لامپ است. طول عمر متوسط لامپ‌های LED بین 50 تا 60 هزار ساعت است. همچنین خاموش و روشن کردن لامپ های LED برخلاف لامپ های رشته ای تاثیری در کاهش طول عمر آنها ندارد.همچنین میزان نور تولیدی توسط لامپ های LED حدود ده برابر سایر لامپ هاست.

نقطه ضعف: لامپ های LED به شکل سری در لوسترها استفاده می شوند و چنانچه یکی از لامپ ها با مشکل مواجه شود تمامی لامپ های آن ریسه کارایی خود را از دست می دهند.

انتخاب نوع سرپیچ لامپ کم مصرف

لامپ های کم مصرفی که در لوسترها به کار می روند دو دسته هستند:

لامپ های کم مصرف با سرپیچ معمولی یا E27؛ این نوع لامپ دارای تنوع توانی مختلفی می باشد که بین 25 الی 32 وات متغیر است. توان نوری این نوع لامپ تقریبا ده برابر لامپ های معمولی است یعنی یک لامپ 32 واتی نوری معادل لامپ 320 واتی معمولی تولید می کند. و تقریبا فضایی در حدود 12 متر مربع را روشن می کند. البته میزان روشنایی محیط توسط این نوع لامپ ها به رنگ و ضخامت حباب لوستر وابسته است.

لامپ های کم مصرف با سرپیچ شمعی یا E14، این نوع لامپ کم مصرف به دلیل شکل ظاهری آن بیشترین تقاضا برای استفاده در لوستر را دارد. با این حال توان تولیدی آن ها کمتر از لامپ های کم مصرف با سرپیچ معمولی و تنها در حدود 18 وات است.

تنظیم نور و روشنایی لوستر

انتخاب رنگ لامپ  یعنی زرد یا سفید بودن نور آن به اندازه انتخاب نوع لامپ که پیشتر درباره آن صحبت شد، حائز اهمیت است. پیشنهاد ما استفاده از ترکیب رنگ زرد و سفید یا به اصطلاح لامپ‌های آفتابی و مهتابی در کنار هم برای نورپردازی است. با این کار هم نور یک‌رنگ لوستر موجب خستگی چشم نمی شود و هم رنگ دکوراسیون منزل‌تان تحت تاثیر منفی تابش نور سفید یا زرد متمرکز قرار نمی گیرد.

همچنین به منظور تنظیم میزان تابش نور و صرفه جویی در مصرف برق پیشنهاد می کنیم از دستگاه کنترل کننده شدت نور لوستر یا همان Dimmer استفاده کنید.

5/5 ( 2 نظر )
مقالات ساختمانی , ,
About مدیریت

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.